Nieuws

Games for health Europe, Amsterdam 2013

Wendy en Nathalie waren aanwezig op het derde Games for Health (Europe) congres in Amsterdam.

Op 27, 28 en 29 oktober vond in Amsterdam voor de derde maal het games for health (Europe) congres plaats. Game developers, game/app users, academici en andere geïnteresseerden komen hier samen om de vooruitgang van het gebruik van serious games, google glasses, app’s, social media enzovoort in de gezondheidszorg voor te stellen of te volgen. Ook wij van REWARD waren natuurlijk van de partij, naar aanleiding van onze plannen om een serious game te ontwikkelen hadden we er alle baat bij om eens te zien hoe ver men al staat met gebruik van “games” binnen de gezondheidszorg. Wij werden alvast overweldigd door bijvoorbeeld een live operatie met behulp van de google glasses of door de prachtige serious games van bijvoorbeeld Vero vanden Abeele (KH Leuven) voor detectie van dyslexie bij kleuters. We zagen ook hoe een smartphone app kan gebruikt worden om survey ’s af te nemen bij jongeren (Jorinde Spook, Maastricht university & Tno (NL)). Ook toonde Jorinde Spook hoe ze in Nederland overgewicht gerelateerde gedragingen bij jongeren willen aanpakken met behulp van een smart Phone app. We zijn dus niet de enigen die jongeren gezonder willen doen eten en daarvoor hun toevlucht nemen tot iets wat ze graag doen namelijk gamen.

Niet alleen konden we fantastische voorbeelden van games aanschouwen maar werden we ook met raad en daad bijgestaan in de eigenlijke game-ontwikkeling, budgettering van game ontwikkeling, IP van de game, de valkuilen bij het maken van serious games enzovoort door middel van een workshop gegeven door Ben Sawyer (US) en door prestentaties van onder meer David martz, Muzzy lane (US) en Aernoud Bourdrez, Bourdrez law (nl). Ben Sawyer gaf in zijn 4 uur durende workshop een zeer interessant en indrukwekkend overzicht van alle stappen in het game-ontwikkeling proces en deelde met plezier al zijn goede, maar ook slechte ervaringen als game developer. Kortom het was een zeer leerrijke ervaring en we staan te popelen om zelf met onze game designers aan de slag te gaan om een fantastische serious game te maken.